Julkaistu: 17.12.2025
Edelläkävijä

PJ Controlin ennakkoluuloton asenne on tehnyt yrityksestä Siemensin luottokumppanin

Mikko Pokki (PJC), Juha Niskanen (Siemens) ja Juuso Aho (PJC). Kuvaaja: Matti Nousiainen

PJ Control, eli PJC, on automaation, sähkötekniikan ja pneumatiikan asiantuntija, joka myy, suunnittelee ja asentaa alan huipputuotteita. Siemensille yritys on jo pitkään ollut tärkeä yhteistyötaho esimerkiksi globaalien pilottien testaamiseen Suomen markkinassa.

Teknologiayhtiö Siemensillä ja automaatiotalo PJ Controlilla on yli 25 vuoden mittainen yhteinen historia, joka ulottuu PJC:n perustamiseen asti. Nykyisin PJC on Siemensin sertifioitu Approved Partner eli osaamisensa säännöllisesti sertifiointikokeissa osoittava myyntikumppani. 

Molemmat PJC:n perustajista ovat entisiä Siemensin työntekijöitä ja yritys perustettiin työnantajan tuella ja yhteistyö mielessä. 

Totesimme yhtiökumppanini kanssa aikoinaan, että Siemensin partneriverkostossa on aukko pääkaupunkiseudulla. Meille tärkeänä pontimena oli, että saamme työnantajan tähän mukaan”, kertoo toinen perustajista ja nykyinen myyntijohtaja Mikko Pokki.

Siemensin maine on yrityksen toimintavuosien aikana ollut tärkeä veturi asiakkaiden tavoittamiseen ja auttanut yritystä kasvamaan kahden miehen pienyrityksestä yli kahdenkymmenen hengen organisaatioksi.

Asiakas vältti miljoonien eurojen vahingot

Siemensille PJC on koko toiminta-ajan ollut tärkeä ja luotettava kumppani, jonka kanssa yhteistyö perustuu yhteiseen ideointiin ja aktiiviseen viestintään.

Olemme yhteydessä viikoittain. Uusiin kehitysideoihin ja pilotteihin PJC lähtee aina edelläkävijän asenteella ennakkoluulottomasti”, kertoo Siemensin Suomen myyntipartnereista vastaava Juha Niskanen.

Avoin kommunikaatio toimii, toimimme yhteisen liiketoiminnan kehittämisessä mutkattomasti”, PJC:ssä myyntitiimiä johtava Juuso Aho lisää. 

Asiakkaiden suuntaan tiivis yhteistyö näkyy joustavana palveluna. Pokki kertoo, että yhdelle merkittävistä suomalaisasiakkaista lennätettiin PJC:n kautta Saksasta tarvittava Siemensin tuote keskellä pääsiäispyhiä, jotta asiakasyritys voisi välttää miljoonien eurojen vahingot. 

Saimme muutettua mahdottomalta vaikuttavan tilanteen mahdolliseksi muutamassa tunnissa.

Piloteista etua molemmille osapuolille

Uusien toimintamallien testaus nähdään molemminpuolisena etuna. Hyvä esimerkki tästä on verkkokauppa, jonka PJC otti käyttöön ensin Siemensin tuotteiden osalta ja laajensi sen jälkeen koskemaan myös muita tuotteita.

Tällä hetkellä PJC pilotoi Siemensin uutta Where2Buy-palvelua, jonka avulla loppuasiakkaat voivat tarkistaa jälleenmyyjien varastosaldot digitaalisesti ja tilata suoraan palvelun kautta. 

Tämä on tärkeä palvelu myös siksi, että se varmistaa myynnissä olevien Siemens-tuotteiden aitouden. Markkinoilla on valitettavasti paljon kopioita liikkeellä”, Aho toteaa. 

Lisäksi PJC panostaa nyt vahvasti myös vastuullisuuteen liittyviin hankkeisiin. PJC on saamassa ISO14001-ympäristösertifikaatin loppuvuodesta 2025 ja lisäksi yritys on lähtemässä Siemensin käynnistämään kiertotalouspilottiin, jossa myynnistä jo poistuneita vanhoja tuotteita korjataan ja päivitetään uudelleenkäyttöön. Tulossa on myös verkkokauppauudistus, jonka jälkeen asiakkaan on helppo nähdä tuotteiden hiilijalanjälki. 

Jatkuva oppiminen keskiössä

Siemens pyrkii varmistamaan yhteistyökumppaneidensa osaamistason tarjoamalla tuotteisiin ja myyntiin liittyviä koulutuksia Suomessa ja Saksassa.

Näin partnerimme pystyvät viemään asiakaskuntaan aina uusinta tietoa. Partneriohjelmamme kehittyy jatkuvasti, ja uskon, että PJC:n kanssa on helppoa keskustella myös jatkon kasvutavoitteista”, Niskanen mainitsee.

Osaamistasoa halutaan yhteistyössä nostaa myös koko alalla. Esimerkiksi oppilaitoksille tarjotaan käyttöön Siemensin automaatiokokonaisuuksia, jotta tulevat osaajat hallitsevat nimenomaan Siemensin tuoteportfolion.

Yhteisenä tulevaisuuden visiona yrityksillä on, että PJC voi toimia yhä tiiviimmin Siemensin jatkeena. Tämä on erityisen merkittävää Siemensille, jolla ei ole Suomessa omaa varastoa. Tuotevarastona toimivat myyntipartnerit. Datan ja analytiikan käytön kehittyessä on myös yhä helpompaa optimoida varastoja vastaamaan Suomen markkinan tarpeita.

Varastovalikoimaan panostaminen on tulevaisuudessa ensiarvoisen tärkeää. Verkkokaupan aikakaudella se myy, kenellä on”, Pokki summaa.